Zit er lactose in ei?

Nee, er zit in ei geen lactose. Niettemin kan het voor iemand die pas net lactose-intolerant is een dringende vraag zijn. Aangezien ei dierlijk is en bij een lactose-intolerantie alle melk van zoogdieren moet worden vermeden is het een terechte vraag. Desondanks kan je dus gerust bij een lactose-intolerantie een eitje eten.

Let er echter wel op dat je bij het bakken van een ei wel de juiste boter gebruikt. Niet iedere boter is namelijk lactosevrije boter. Voor de rest hoeft er op het gebied van lactose-intolerantie geen problemen te zijn met het eten van een (gekookt) ei.

Wat zit er in ei?

Alhoewel het al duidelijk is geworden dat ei geen lactose bevat is het wellicht nog goed om te weten wat het wel bevat. Want het staat niets voor niets in de schijf van vijf. Echter geeft het voedingscentrum hier wel bij aan om niet meer dan 2 á 3 eieren per week te eten aangezien anders het risico op hart- en vaatziekten verhoogd.

Hoe dan ook. Volgens het voedingscentrum is een ei rijk aan vitamines, mineralen en eiwitten. Het bevat o.a. de volgende voedingsstoffen:

  • Vitamine A
  • Vitamine B2
  • Vitamine B12
  • Vitamine D
  • Mineralen fosfor en seleen

Een goede vervanger voor ei

Indien je ei nodig hebt maar geen eieren eet kan het vinden van een vervanger handig zijn. Afhankelijk voor de te gebruiken doeleinden schijnt tofu, fruit, aardappelzetmeel, aardappelpuree, bak- en kikkererwt-poeder goede vervangers te zijn. Let er wel op dat deze vervangers niet allemaal standaard lactosevrij zijn.

Zo kan het goed mogelijk zijn dat bepaalde merken aardappelzetmeel, aardappelpuree of bakpoeder lactose bevat. Controleer hierom altijd goed de ingrediëntenlijst op de verpakking voordat je het gaat gebruiken. Ook het nakijken van welke ei-vervanger het beste past bij een een bepaald recept is verstandig.

Kikkererwten kunnen een goed alternatief zijn voor ei
Kikkererwten kunnen een goed alternatief zijn voor ei

Plaats een reactie