Het slimme darmen dieet ervaringen

Voor degene die extra kennis wil op het gebied van zijn darmen is het boek het slimme darmen dieet van dr. Mosley zeer aan te raden. Onlangs heb ik het boek zelf gelezen en heb er best veel van opgestoken van hoe de darmen werken.

Dit was dan ook de voornaamste reden om dit boek te kopen. Want ondanks dat ik zelf lactosevrij eet heb ik toch best wel veel dagen nog last van mijn darmen. Door dit boek wou ik extra kennis opdoen op het gebied van mijn eigen eetpatroon.

Want wat is eigenlijk goede voeding voor de darmen? Op deze vraag geeft dr. Mosley antwoord in het boek. Het boek bestaat uit 2 delen. In het eerste deel vertelt de schrijver over spijsvertering en in het tweede deel over een soort dieet.

Ondanks het woord dieet is het geen dieet om af te vallen. Althans, hoewel darmbacteriën een rol spelen bij afvallen gaat het boek in eerste instantie over hoe de darmen werken en wat je eraan kunt doen om ze gezond te krijgen.

Hoewel ik niet letterlijk alle info uit het hele boek kan delen kan ik wel vertellen wat ik ervan heb geleerd. Hierbij probeer ik de delen van het boek aan te houden.

Deel 1: Hoe werken de darmen?

In de eerste hoofdstuk(ken) van het boek neemt dr. Mosley je mee naar een experiment met zijn eigen darmen. Hij heeft namelijk een camera-pil ingenomen om te kijken wat er met voeding in de spijsvertering met o.a. de darmen gebeurt.

Allereerst begint de tocht bij de slokdarm die regelt of en wanneer voeding naar de maag mag. Wanneer voeding in de maag is beland worden schadelijke bacteriën door maagzuur sap wat te vergelijken is met zoutzuur onschadelijk gemaakt.

Opvallend wat de schrijver hier deelt is dat sinaasappelsap niet gezonder is dan ander suikerhoudende frisdranken zoals cola. Net als cola geeft ook sinaasappel- of appelsap een tijdelijk energie boost maar is verre van gezond (op vers geperst na).

Appelsap dat niet vers is geperst is niet erg gezond voor je darmen

De darmen en haar essentiële bacteriën

Nadat voedsel de maag heeft verlaten gaat het naar de darmen. Hier vertelt de schrijver over enkele aandoeningen aan de dunne darm met onder andere lactose-intolerantie. Verder vertelt het boek over het belang van goede bacteriën.

Darmbacteriën wel te verstaan. Deze bacteriën die je microboom vormen spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven. Ze bepalen onder andere hoe je humeur en fysieke gesteldheid is en of je aankomt na het eten van voedsel.

Belangrijk wat de schrijver hier verteld is dat vele mensen goede bacteriën die ervoor zorgen dat jij je goed voelt worden verstoord of zelfs uitgeroeid door een slecht eetpatroon. Dit slechte eetpatroon is onze westerse eetpatroon en leefstijl.

De westerse eet- en leefstijl is niet altijd even goed voor de goede darmbacteriën
De westerse eet- en leefstijl is niet altijd even goed voor de goede darmbacteriën

Prebiotica en probiotica uit voeding

Als laatste bespreekt dr. Mosley in één van de grootste hoofdstukken van het boek welke voedingsmiddelen gezond zijn voor je darmbacteriën. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt in prebiotica en probiotica.

Prebiotica zijn bepaalde voedingsmiddelen waar voeding in zit voor darmbacteriën. Zie het als mest. Probiotica zijn voedingsmiddelen waar levende darmbacteriën inzitten met de hoop dat deze zich gaan nestelen in je darmen.

Hoewel het mogelijk is om prebiotica en probiotica in supplementen te krijgen geeft dr. Mosley de voorkeur aan voeding waarin deze pre- en probiotica zijn verwerkt. Leidraad hierbij is gevarieerd eten met groentes en gefermenteerd voedsel.

Hoewel het een hele lijst is die dr. Mosley aangeeft zijn aardpeer, tomaten, uien en zelfgemaakte yoghurt voorbeelden van voeding dat goed is voor de darmen. Hij zegt zelfs dat mensen met een lactose-intolerantie dit in feite zonder problemen kunnen eten. Ook fetakaas wordt genoemd maar deze is in eerste instantie niet lactosevrij.

Zelf gemaakte (lactosevrije) yoghurt kan zeer goed zijn voor de darmbacteriën
Zelfgemaakte (lactosevrije) yoghurt kan zeer goed zijn voor de darmbacteriën

Deel 2: Het slimme darmen dieet

Het 2e en laatste deel van het boek bevat een lijst met voeding die je niet en wel mag eten om de darmen te resetten. Daarnaast adviseert dr. Mosley om regelmatig voedingsgroepen te laten staan om te kijken of ze klachten veroorzaken.

Tot slot sluit het boek af met een aantal recepten die goed zijn voor de darmbacteriën. Hoewel het een leuke toevoeging is en zeker gezond zijn de meeste recepten voor mij als niet al te moeilijke koker vrij moeilijk.

Enkel het maken van het eigen yoghurt of kefir moet mij denk ik nog wel lukken. Het voordeel van deze 2 is dat het beide, helemaal wanneer je het zelf maakt en bereid, veel goede darmbacteriën dan wel probiotica bevatten.

Prijs van het boek het slimme darmen dieet

De prijs van het boek het slimme darmen dieet is €20. Voordat ik het boek had gekocht had ik twijfels bij de prijs. Nadat ik het boek gelezen heb kan ik niet anders concluderen dat het elke euro het waard is geweest.

Het boek staat zo vol met goede informatie van hoe je de darmen gezond kunt maken en houden dat het voor zowel mensen met als zonder een darmaandoening zoals lactose-intolerantie aan te bevelen is.

Plaats een reactie