Alle soorten lactosevrije kwark op een rij!

Lactosevrije kwark is een onmisbaar ingrediënt wanneer je van plan bent om een kwarktaart te gaan maken. Naast dat kwark kan dienen als ingrediënt wordt het vaak ook nog wel eens gebruikt als dessert of als krachtvoeding voor het kweken van spieren.

Hoe dan ook, voor welke doeleinden jij ook kwark nodig hebt. Het is zeer aannemelijk dat jij opzoek bent naar kwark die vrij is van lactose. In dit artikel kom je dan ook alles te weten over wat lactosevrije kwark is en welke (plantaardige) alternatieven er zijn.

Wat is lactosevrije kwark?

Kwark is in principe kaas alleen dan de verse variant hiervan. Mede om deze reden heet kwark in België ook wel platte kaas. In Nederland stelt de voedselautoriteit NVWA als eis dat kwark afkomstig moet zijn van koemelk alvorens het verkocht mag worden als kwark.

Is dit niet het geval, wat aan de hand is bij veel zuivelvervangers, dan mag dit natuurlijk wel verkocht worden maar niet officieel als kwark. Terugkomend op lactosevrije kwark. Het enige waarop zij verschilt met normale kwark is de hoeveelheid lactose per 100 gram.

Dit is namelijk niet meer dan de officieuze gestelde norm van 0,01 gram per 100 ml.

Verschil tussen kaas en kwark

Zoals al gezegd, kwark is een soort kaas. Of zelfs nog sterker het bereiden van beide producten is identiek aan elkaar. Het verschil zit hem dan ook meer in de manier van hoe het bereide mengsel wordt gedroogd nadat het uit het pekelbad komt.

Zodoende wordt kwark in een rek gelegd om uit te lekken en het mengsel van kaas wordt met behulp van een kaaspers droog geperst. Uiteindelijk zorgt dit verschil in de wijze van drogen er voor dat de uitkomst “twee” soorten kaas, waaronder verse kaas kwark, is.

Tot slot zit er nog één verschil tussen kaas en kwark. Kwark is namelijk direct na het drogen eetbaar en bij kaas duurt dit altijd nog een tijd aangezien het een periode nodig heeft om te rijpen. Dit rijpen is bij kaas zeer belangrijk zodat het op smaak kan komen.

Wat is zo gezond aan lactosevrije kwark?

In tegenstelling tot vergelijkbare lactosevrije desserts zoals yoghurt is het eiwitgehalte van kwark relatief hoog. Dit is een positief gegeven aangezien eiwit bij de mens belangrijk is voor het kweken van spierweefsel.

Daarnaast zijn producten met een hoog eiwitgehalte ook prima tussendoortjes voor momenten met een rammelende maag. Het vult de maag namelijk goed en op een gezonde manier. Naast eiwit kent kwark ook het gezonde voordeel van veel calcium.

Calcium is voor mensen gezond, omdat het zorgt voor sterke botten en gezonde tanden. Tot slot is het bevatten van veel vitamine (A, B en B12) ook nog eens een zeer goede redenen om kwark te eten en niet links te laten liggen.

Kwark of yoghurt beter voor darmen

Hoewel er weinig verschil is op het gebied van alle gezondheidsvoordelen tussen kwark en yoghurt is puur kijkend naar de darmen yoghurt beter. Waarom yoghurt beter is voor je darmen heeft te maken met het feit dat zij is bereid aan de hand van bacteriën.

Deze bacteriën ondersteunen de darmgezondheid en verbeteren de vertering van lactose in de dunne darm. Mede hierdoor wordt gesteld dat mensen met een lactose intolerantie beter yoghurt dan melk kunnen verdragen aangezien het minder lactose bevat.

Overigens, ondanks dit gegeven dat yoghurt van nature arm is van lactose kies altijd nog wel voor de lactosevrije variant. Ook in lactosevrije varianten zitten (melkzuur-)bacteriën die de darmflora verbeteren en het immuunsysteem ondersteunen.

Lactosevrije volle kwark of magere kwark

Op dit moment van schrijven is alleen magere kwark lactosevrij te verkrijgen. En mocht je het er onder verstaan dan is ook plantaardige kwark een optie. Mede om deze reden dat halfvolle en volle kwark niet lactosevrij te verkrijgen zijn laten we deze daargelaten.

Magere kwark

Het voordeel van magere kwark is dat het minder verzadigde vet bevat dan de halfvolle of volle variant. Vooral voor sporters of voor mensen die willen afvallen is dit ideaal. Maar desalniettemin kent het ook het nadeel dat het minder vitamine k2 bevat dan volle kwark.

Aangezien er op dit moment geen halfvolle of volle kwark te verkrijgen is zal ik me hier niet al te druk over maken. Er is gelukkig met de merken Arla, MinusL en het eigen merk van AH voldoende lactosevrije kwark te verkrijgen.

Plantaardige kwark

Wil je liever geen zuivel gebruiken dan biedt de plantaardige variatie op kwark van Alpro of Provamel uitkomst. Beide zijn gemaakt op basis van soja en zijn een prima alternatief. Bedenk echter wel dat de gezondheidsvoordelen van echte kwark hier niet opgaan.

De verschillen tussen de twee merken plantaardige kwark zijn te verwaarlozen. Het enige opmerkelijke is dat de kwark van Provamel minder koolhydraten en suikers bevat. Maar hiertegenover staat dan wel weer dat de kwark van Alpro beter te verkrijgen is.

Plaats een reactie